Thursday 13 October 2011

Logo Halal Shaklee ~Islamic Services of America (ISA) ~ bukan JAKIM... VALID ke??


As salam



Sebenarnya amat penting bagi semua pengguna Islam untuk mengetahui badan-badan Islam yang diiktiraf di seluruh negara. Ini dapat mengelakkan pengguna merasa ragu-ragu untuk membeli barangan atau memasuki premis-premis tertentu ketika berada di luar negara. Pengetahuan mengenai logo-logo badan Islam yang diiktiraf di luar negara juga penting agar pengguna tidak keliru. Terdapat senarai badan Islam yang diiktiraf oleh JAKIM di luar negara.
Pengguna boleh menghubungi badan Islam yang diiktiraf atau menghubungi terus pihak JAKIM untuk maklumat lanjut.
Artikel kredit kepada Tuty Rahiza
Isu halal haram sangat sensitif terutama untuk umat Islam kerana apa yang kita makan itu akan menjadi darah daging kita sendiri..Semasa belajar di Jepun, saya telah dilatih untuk membaca bahan kandungan apabila membeli bahan makanan..Apabila mata terlihat tulisan "gelatin" saya akan terus letak makanan itu ke rak. Tabiat ini juga terbawa-bawa hingga pulang ke Malaysia terutamanya bila saya memilih vitamin atau ubat daripada jenis kapsul. Di bahagian label akan tertulis kapsul tersebut dihasilkan daripada sumber apa dan secara umu, kebanyakan kapsul menggunakan bovine gelatine. Bovine yang seperti kita maklum adalah sumber haiwan dan menjadi kewajipan untuk memastikan bovine gelatin yang digunakan itu halal atau tidak.

Pada hari pertama membeli shaklee vitamin, saya terkejut kerana kebanyakan vitamin di dalam bentuk tablet. Saya ingatkan semuanya dalam bentuk kapsul seperti S**wa brand. Vitamin shaklee dalam bentuk kapsul adalah Lecithin, Vitamin E dan OmegaGuard yang dihasilkan daripada Bovine Gelatin. Terdetik di hati saya, halalkah produk ini. Mungkin sudah menjadi kebiasaan kita di Malaysia untuk memilih produk yang terdapat tanda halal JAKIM di bahagian label.

Produk shaklee tidak mempunyai tanda halal Jakim kerana produk ini dihasilkan di Amerika. TETAPI, Jangan Risau kerana pihak Shaklee telah menggunakan bovine gelatin halal yang disahkan oleh Islamic Services of America (ISA). Bukti sijil halal adalah di bawah.


Persoalannya, walaupun Shaklee diiktiraf halal oleh ISA. Bagaimana pula dengan JAKIM. Saya telah memastikannya dengan menyemak di laman web JAKIM.. Ternyata, ISA diiktiraf oleh JAKIM. 


Rasa lega kan sekarang?? Shaklee akan memastikan yang terbaik untuk penggunanya termasuk daripada sudut agama.

No comments:

Post a Comment