Tuesday 1 November 2011

Mencabar Diri Untuk Kurus

As salam...salam mesra

Adakah anda suka kan cabaran?..saya sebenarnya sedang mencabar diri untuk menjadi seorang yang sihat dan menawan..cewah..siapa yang ingin bersama saya mencapai cabaran ini..bolehla mula mengikuti jurnal saya..insya allah saya akan selalu meng update progress..

Kembali mengimbau sejarah berat badan saya...

1.Masa di lahirkan..x berat..sekitar 3.3kg je (sangat berterima kasih kepada mama yang bersusuh payah melahirkan saya ke dunia ini..i love u mama..semoga dikau tabah menghadapi segala ujian daripadaNya ketika ini..amin )

2.Yang masih kekal dlm ingatan masa darjah 6..berat 26 kg je..

3. Naik tingkatan 2 dah start 36 kg..bnyk naik..aiyakk...tp masih hot..cewah..dalam diam rupanye ade secret admirer..classmate saya Ijul..aka Mohd Faizul Haffiz...cewah..sekarang dah jd encik suami saya...dr cinta monyet ke jinjang pelamin gitu..

5. Tingkatan 5..dah 50 kg..x gemuk...xkurus..walhal aktif marathon..

6.Kat matrik...naik 55kg..sudah lah..cepatnya naik..tp masih maintain..

7.Masa kat universiti..amik dentistry..sangaaattt lah stress...dan makan dengan banyaknya..dan tidak bersenam..berat fluctuate..kejap naik..kejap turun...paling berat 65 kg..sgt tembam..tp masa tahun akhir...jeng..jeng..nak naik pelamin...berusaha menurunkan berat badan...(setiap hari jongging kat Tasik Titiwangsa..rotate ngan main badminton..tennis..ataupun aerobik dalam bilik...) with my BFF Pn Zubaidah Zanul Abidin...masa naik pelamin 2006 tahun akhir study..berjaya turun 60kg je..at least berjaya lah..

8.Selepas itu..bermulalah krisis kenaikan berat badan yang sangat teruk...selepas melahirkan anak pertama..berat 70 kg...maintain sampai mengandungkan anak kedua...minggu ke 40..due date baby..berat mencecah 80 kg..mak aihh...ni kalo maintain..anak ketiga bole 90kg..anak keempat 100 kg...fuh...SAYA KENA BUAT SESUATU UNTUK MENCEGAH SEBELUM PARAH...

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sekarang saya sedang dalam proses menurunkan berat badan yang berlebihan..saya dah nampak jalannya..cuma tinggal saya nak laluinya sahaja..sesiapa yang ingin bersama saya...jom...yuk..ayuhh...kite kene war - war kan bahawa kite sedang berusaha untuk mengurang berat badan..jangan malu..jangan segan...yang mengutuk pasti ada..yang merestui pun pasti ada..

Sekarang saya sudah 67 kg...saya tidak berlapar..tapi saya amalkan pemakanan yang seimbang(3 makronutrient WAJIB ada dalam setiap hidangan..iaitu karbohidrat..protien dan lemak dalam nisbah 50:25:25...wah lemak 25%..mestilah lagi gumuk..hehe..nnti saya huraikan)..mengira setiap kalori yang saya ambil (dengan mewujudkan my daily food log book) dan semestinya saya menutup ruang - ruang nutrisi yang kosong dengan mengambil supplement tambahan secara TEGAR (semestinya my super vitamin my SHAKLEE..mylife..my Precious)..

OK..nantikan entri saya yang berikutnya..bagaimana untuk :
1. Pastikan makanan seharian kita seimbang
2. Mengira kalori yang kita ambil untuk setiap hidangan
3. Perlukah Supplement?Aku kan sihat walafiat!..entry ni dah wujud..bole baca untuk ketahui kenapa kita perlukan supplement.Sila klik pada link tersebut.
4. Vitamin ape perlu untuk kurus?

1 comment: